El museu

Peces emmotllades al taller
El retoc
Pintura i decoració
Sala de models des de l’exterior
Detall de la sala de models
Detall d’una de les peces del primer pis del Museu dels Sants. Foto: Blai Farran.
Primer pis del Museu dels Sants, amb l’estudi de Marian Vayreda al fons. Foto: Blai Farran.
Dos bustos anatòmics fabricats pels tallers de sants olotins. Foto: Blai Farran.
Els tallers de sants feien molts més objectes, a part d’imatges religioses. Foto: Blai Farran.
Museu_Sants_Blai_Farran1
Museu_Sants_Blai_Farran10
La col·lecció Renart i els pessebres de Ramon Amadeu tenen el seu espai al Museu dels Sants. Foto: Blai Farran.
El Museu dels Sants permet tocar algunes de les peces, degudament identificades. Foto: Blai Farran.
Un museu més accessible i amb racons pensats per als més petits. Foto: Blai Farran.

La planta baixa i el soterrani del Museu es dediquen a la descoberta del procés de producció de les imatges. Al soterrani, i gràcies als grans finestrals que comuniquen amb un taller en ple funcionament, el visitant pot seguir tot el procés de manufactura de les imatges, des de la confecció dels motlles de gelatina fins a l’emmotllatge, el retoc i la col·locació dels ulls de vidre.

Ja a la planta baixa, el recorregut segueix per la sala de pintura, on el visitant pot seguir el procés de decoració de les imatges, i per l’espectacular Sala de models, que reprodueix una part dels magatzems que tenien els grans tallers. La Sala d’iconografia apropa a la identitat física i simbòlica dels sants, així com a la seva rellevància històrica, i a la Sala d’audiovisuals una projecció explica la història d’aquest ofici iniciat fa més de cent anys a Olot.

La primera planta del Museu és la planta noble de l’edifici i antiga residència de la família de Marian Vayreda. Mostra tot el ventall de produccions, més enllà de la imatgeria religiosa, que han fet al llarg de la història els tallers de Sants de la ciutat. La Segona República i la Guerra Civil espanyola van ser temps molt convulsos i els tallers van haver d’adaptar la seva producció a la demanda i començar a fabricar models totalment profans per obrir-se així a nous camps comercials: el pedagògic, per abastir escoles i instituts de material per a les classes de ciències naturals; el lúdic, a través de la producció de nines que imitaven les de porcellana o d’elements d’imatgeria festiva; la decoració, amb Madames Pompadour, ballarines de Minuet, futbolistes o toreros, i també els retrats de personatges polítics que gaudien de certa devoció popular, com ara Francesc Macià, Kennedy o Durruti.

La segona planta de l’edifici és l’espai reservat per a les exposicions temporals sobre temàtiques concretes relacionades amb el fons del Museu dels Sants.