Els sants d’Olot

Els tallers
Taller El Arte Cristiano
Taller El Arte Cristiano
Taller El Arte Cristiano
Treballadors de “El Arte Cristiano”
Taller Anònima Mató
Treballadors del taller Anònima Mató l’any 1912

El primer taller en obrir a la ciutat va ser El Arte Cristiano, que va recollir la tradició imatgera que seixanta anys abans havia iniciat Ramón Amadeu en la seva estada a Olot. Així, el 1880 Josep Berga i Boix, Joaquim Vayreda i Vila i Valentí Carrera creaven aquest taller.

La imatgeria religiosa a Olot apareix com una conseqüència lògica d’un seguit de circumstàncies:
- El fet d’existir a la vila una tradició d’artesanat artístic nascut al voltant de la indústria de les “indianes”
- L’estada a Olot d’artistes populars i sensibles com Joan Carles Panyó o Ramon Amadeu que van saber despertar vocacions
- La creació pel bisbe Tomàs de Lorenzana, d’una escola de dibuix que preparava artistes per als obradors d’indianes com després els preparaven per anar a treballar als tallers dels sants
- La inquietud de Joaquim Vayreda i Vila i Josep Berga i Boix que, amb el seu prestigi artístic, iniciaren una rudimentària indústria d’imatgeria religiosa que acabaria traspassant fronteres

Les primeres imatges que es van fer eren peces úniques, probablement de fang. També decoraven imatge de guix comprades a França. Quatre anys després, comencen a fer imatges en cartó fusta, una barreja molt forta que permetia fer peces grans alleugerint notablement el pes.
Així, poc a poc, El Arte Cristiano va veure com anava augmentant el seu prestigi i mantingué el lideratge com a únic taller a Olot durant vint anys.

Amb el canvi de segle, apareixeran nous taller de sants com El Sagrado Corazón i Las Artes Religiosas. Amb posterioritat van obrir El Renacimiento, El Arte Olotense, El Buen Pastor, El Immaculado Corazón de Maria, etc.

Tant a nivell local com nacional, l’evolució de tots aquests tallers s’ha de veure com una singular traducció dels esdeveniments històrics del segle XX.

Així doncs, episodis com la República, la Guerra Civil i la postguerra marquen períodes de crisi o expansió molt acusats per a totes aquestes indústries relacionades amb el tema religiós que culminen en un moment decisiu, a finals dels anys seixanta, quan el Concili Vaticà II restà importància al culte de les imatges dels sants, relegant-les a un segon pla.

En aquests més de 100 anys d’imatgeria, Olot ha vist fundar prop de quaranta tallers de sants diferents. Molts d’ells, creats per grups d’operaris que es separaven d’un taller important i s’establien pel seu compte.

Fotos: Servei d’Imatges de l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa. Col·lecció Dou

Ajuntament d'Olot
Diputació de Girona
Generalitat de Catalunya