Cadàver exquisit. El cos truncat

Dilluns tancat

Inauguració: dissabte 18 d’abril a les 12 h

Cadàver exquisit. El cos truncat

Aquesta exposició forma part del projecte “El tresor més ben guardat. La col·lecció dels Museus d’Olot”, juntament amb “Cambra de Meravelles”  que es pot veure a la Sala Oberta del Museu de la Garrotxa.
A “Cadàver exquisit. El cos truncat” és on el comissari, Javi Palomo, exposa el cos teòric del projecte amb peces de la col·lecció dels Museus d’Olot i també de col·leccions particulars, vingudes de València, Barcelona o Nova York.

Els ulls, esdevenen quelcom fonamental per tal d’exhalar humanitat a allò inert. Els ulls aïllats. Els ulls venen en parells, perquè el cos es simètric. Els ulls evidencien el desdoblament del cos. De la mateixa manera que els ulls,  les mans. La gent ens comuniquem amb els ulls i les mans. La mà simbòlicament expressa la idea d’activitat al mateix temps que la de potència i domini. És un emblema real, instrument de la mestria i signe de fortalesa. A la tradició bíblica i cristiana la mà és símbol de poder i supremacia. Les mans“rostres sense ulls i sense veu, mans que veuen i parlen”. Ulls i mans fonamentals en la industria dels sants. Industria  abocada a convertir-se en un vell i alhora bell objecte arqueològic. Objecte que, com la resta del patrimoni de la ciutat, cada vegada està més llunyà dels seus dipositaris naturals, els olotins i olotines, que el perceben com fragments d’un cos truncat (la seva pròpia història), l’encaix dels quals continua produint un cadàver inert faltat de qualsevol escletxa de vida.

Fotografies: Pol Vila

Àmbits

Cadàver exquisit
“Cadàver Exquisit. El cos truncat” vol ser una mena de Cambra de Meravelles sorprenent, conceptual, contemporanitzadora del cos truncat. Un espai inquietant que convida a reflexionar al voltant del patrimoni propi, abocat a convertir-se en un vell i alhora bell objecte oblidat. Un patrimoni que cada vegada està més allunyat dels olotins i olotines, que el perceben com fragments d’un cos truncat (la seva pròpia història), l’encaix del qual continua produint un cadàver inert, faltat de qualsevol resquícia de vida, incòmode; un objecte del qual fugim incapaços d’enfrontar-nos-hi cara a cara.

El cos truncat
Els tallers de sants són un bon exemple del procés de generació de cossos truncats. Per raons de rendibilitat industrial el cos es fragmenta, es descompon en múltiples parts independents, coherents en si mateixes i capaces de bastir un tot diví, venerable!

El procés “industrialitzat” de concepció dels sants farà desaparèixer l’experiència del cos sencer, de l’individu integrat. El cos esdevé quelcom mecànic, conformat per tot un seguit de peces que encaixen. Els magatzems dels tallers de sants esdevenen una mena de dipòsit de cadàvers on s’acumulen centenars de cossos inerts, desmembrats, però no per això absents d’un cert esperit vital que els fa inquietants.

En el procés de fabricació dels sants, els ulls esdevindran elements fonamentals per tal d’exhalar humanitat a allò inert. Igual com els ulls, les mans: dos elements amb vida pròpia dintre dels tallers de sants, escindits del tot corporal, tractats individualment.

Direcció: Montserrat Mallol

Comissariat: Javi Palomo

Coordinació: Eduard Bech i Xevi Roura

Suport coordinació: Teresa Muela

Conservació: Xevi Roura

Restauració: Laia Roca, Eulàlia Soler i Idoia Tantull

Disseny gràfic: Enserio SC

Fotografies: Arxiu Comarcal de la Garrotxa (ACGAX). Servei d’imatges

Muntatge: Brigada Municipal, Fusteria Badosa SL, Dani Fortià i Xevi Pujol

Il·luminació: equip tècnic del Teatre Municipal d’Olot

Assessorament lingüístic: Servei de Català d’Olot – la Garrotxa, Consorci per a la normalització lingüística i Natàlia Vilaró Puy

Traducció a l’anglès: Dustin Langan

AGRAÏMENTS

L’Art Cristià, Col·lecció Paco Puchol, DIART, Miquel Abel, Eudald de Juana, Església de Sant Esteve d’Olot, Fundació Mapfre, Manel Mas, Pol Vila, A tots els olotins i olotines.