Els tres? Reis? Els estranys visitants
Museu dels Sants d'Olot
Del 5 de desembre al 10 de gener de 2017

De dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 17 a 19h
Caps de setmana i dia 8 de desembre d’11 a 14 h i de 17 a 20 h.
Dies 25 i 26 de desembre i 1 i 6 de gener de 18 a 20 h.

Més informació al telèfon 972 266 791

Els tres? Reis? Els estranys visitants

De tots els episodis de la infància de Jesús, potser el més conegut és el dels Reis Mags. Aquest episodi està tan gravat en la mentalitat popular, que milions de nens i nenes a tot el món esperen amb fruïció que aquests màgics personatges els deixin algun regal.

Però, què en sabem, exactament, d’aquests mags? D’on procedien? Per què van desaparèixer de la història sense deixar rastre si foren els primers estrangers que van descobrir el secret del Nen Déu amagat en la criatura que havien vist a Betlem? Eren tres, realment? Com es deien? Què buscaven?

Àmbits

Introducció
No hi ha llegenda que ens resulti més familiar que la dels Reis Mags. Ha inspirat innombrables obres mestres de l’art i al mateix temps infinits somnis infantils, de manera que ja ningú no es pregunta si els Mags realment van existir.

Pel que fa a documents històrics, l’Evangeli segons Mateu és l’única font cristiana canònica que descriu l’episodi dels Mags. I Mateu no només no ens diu que els Mags fossin tres, sinó que tampoc ens diu que fossin reis.

“El primer era Melkon, rei dels perses; el segon, Gaspar, rei dels indis, i el tercer, Baltasar, rei dels àrabs. I els caps del seu exèrcit, investits del comandament general, eren en nombre de dotze. Les tropes de cavalleria que els acompanyaven sumaven dotze mil homes, quatre mil de cada regne “.
L’Evangeli Armeni de la Infància (s. IV). Capítol XII.

“I els sacerdots van contestar: ‘Or, encens i mirra’. Llavors tres reis, fills dels reis de Pèrsia, van agafar, com per una disposició misteriosa, un tres lliures d’or, un altre tres lliures d’encens i el tercer tres lliures de mirra. I es van revestir dels seus ornaments preciosos, posant-se la tiara al cap i portant el seu tresor a les mans “.
Evangeli Àrab de la Infància (s. V-VI), Capítol VII.

1. El viatge. D’on vénen?
Una de les incògnites és el significat de l’expressió “Mags vinguts d’Orient “. L’Evangeli de Mateu va ser escrit en hebreu o en arameu, però es conserva només en una versió grega. La paraula que apareix en aquest text és Anatole, “sortida del sol”.

La interpretació més habitual és considerar que provenen de Pèrsia, a la Mesopotàmia, encara que altres tradicions consideren que provenen dels “pobles del nord”, altres d’Aràbia, del Iemen i fins i tot de l’Índia. El viatge d’anada cap a Betlem el faran, segons la tradició, en camell, a cavall o en elefant, i el de tornada, en vaixell fins a Tarso.

2. I si els tres reis no eren tres, sinó una dona de pell bruna?
És possible que el relat dels Mags, no succeís realment així com està explicat en l’Evangeli de Mateu. Pot ser que no es tracti d’un fet estrictament històric, sinó que hagi estat creat per sant Mateu, tenint com a base la narració de la visita de la reina de Saba a Salomó. Aquesta manera d’explicar la biografia d’algú era molt com una entre els teòlegs jueus d’aquell temps.

Si analitzem el relat de la reina de Saba, trobem els mateixos elements que el relat dels Reis Mags.

3. I si els reis haguessin viatjat per comprovar que Jesús era home?
El que és realment extraordinari del naixement de Jesús És que per primera vegada el fill de Déu es fa home (ommnibus membris expressum, És a dir, dotat de tots els seus membres). L’argument a favor de la humanitat de Crist obté tota la seva força del membre sexual del Nen.

En moltes representacions de l’Adoració dels Mags, el tema central és la contemplació del sexe de Jesús. Deu ve a viure com a home entre els homes i ofereix el seu membre més fràgil per dissipar d’una vegada per totes qualsevol dubte sobre la seva encarnació. L’esdeveniment meravellós de l’Epifania dels Mags consisteix simplement a mostrar a l’adorador el sexe del nounat, És per això que en molts exemples la Mare de Déu retira els draps que cobreixen el nen i li separa les cames, mentre Melcior s’apropa per contemplar l’entrecuix del nen.

Direcció – Montserrat Mallol i Soler

Comissariat – Javi Palomo

Coordinació – Eduard Bech i Vila

Disseny gràfic – Vis a Vis