Francesc Serra. L’artista al seu taller

Dilluns tancat

Inauguració divendres 21 de juny a les 19 h

Francesc Serra. L'artista al seu taller

Aquesta exposició presenta una selecció de 28 retrats d’artistes fets per Francesc Serra i Dimas (1877-1967), un fotògraf que va centrar la seva activitat en la reproducció d’obres dels artistes del seu temps i d’obres d’art en general.

La carrera inicial de Francesc Serra com a dibuixant litògraf es va veure interrompuda quan l’any 1903 suggerí als seus amics pintors de la sala Parés de retratar-los mentre treballaven. D’aquesta iniciativa en sorgí la reconeguda sèrie de postals “Nuestros artistas” (1905) que després, l’any 1954, va publicar en forma de llibre, en què acompanyava les imatges amb una ressenya biogràfica feta per ell mateix. Les fotografies que aquí es presenten són una selecció d’aquest treball.

El seu fons fotogràfic, que guarda l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, aplega les imatges en blanc i negre d’una important part de la producció artística barcelonina entre 1905 i 1960. Francesc Serra va ser un proveïdor habitual d’imatges d’art de revistes com Vell i Nou, Gaseta de les Arts, D’Ací i d’Allà o Ilustració (Sic) Catalana, a més de proporcionar imatges per als catàlegs que les galeries d’art elaboraven de l’obra dels seus artistes amb motiu d’exposicions, o de lliurar còpies als mateixos artistes per a les seves necessitats de difusió.

El retrat dels seus amics i clients artistes va ser una constant en la seva trajectòria, la qual cosa ens permet contemplar avui la imatge de molts dels protagonistes del món de l’art català del segle XX, fotografiats en un clima de confiança i amistat que defuig l’artificiositat del retrat d’estudi i ens acosta a la calidesa humana dels personatges.

En relació amb l’exposició “Francesc Serra. L’artista al seu taller”, es va iniciar el mes de febrer un projecte de col·laboració entre el Museu i l’Escola d’Art d’Olot.

Els alumnes de l’assignatura de Projectes fotogràfics, emulant el treball de Francesc Serra, van treballar les tècniques del retrat amb artistes contemporanis en el seu lloc de treball.

El resultat del projecte és un recull d’imatges que mostren: Marcel·lí Antúnez, cofundador de la Fura dels Baus i artista polifacètic vinculat a la performance i al teatre; Pilarín Bayés, il·lustradora i dibuixant osonenca que també dedica part del seu temps a l’escultura; Quim Domene, artista visual olotí l’obra del qual ha transcendit les nostres fronteres: Albert Serra, director i productor de cinema nascut a Banyoles, que recentment ha estat objecte d’una exposició al Centre George Pompidou de París, i Xevi Vilaró, artista plàstic originari de la Cellera de Ter amb una reconeguda trajectòria internacional.