Relarts. De la tradició artesana a la innovació contemporània

Dilluns tancat

Inauguració: dissabte 11 de març a les 12 h

Relarts. De la tradició artesana a la innovació contemporània

Exposició itinerant de la Federació d’Associacions d’Artesans d’Ofici de Catalunya que es va inaugurar a la seu d’Artesania de Catalunya el desembre del 2016 i que el 2017 es podrà veure a Olot i Ripoll.

El projecte RELARTS vol evidenciar que allò que es veu, se sent o s’escolta, allò que s’esdevé en l’ofici de l’artesà, és producte d’una activitat física i intel·lectual en la qual s’exploren les infinites possibilitats de materials i processos per produir objectes únics. L’exposició us vol convidar a endinsar-vos en un món de coses meravelloses de vegades útils, de vegades no, però sempre extraordinàries. I us proposem que gaudiu de l’energia que emana dels materials, de les formes de fer, de l’ofici, de tot allò que fa que aquestes peces d’artesania siguin especials.

Àmbits

Introducció

Artesania és pensar, imaginar, crear, expressar, formalitzar, materialitzar, recrear, transformar, auxiliar, fer gaudir, commoure, emocionar.

L’artesania és sensibilitat i creativitat, és l’expressió d’un valor cultural amb una singularitat conferida per la intervenció personal de l’artesà.

L’ésser humà va adonar-se de la possibilitat de treballar amb els materials naturals que l’envoltaven per transformar-los en alguna cosa diferent, més útil o significativa. Els artesans han sabut conjugar els oficis tradicionals amb el desenvolupament de tècniques innovadores i la utilització de materials nous. Però l’artesania va ser i segueix sent una interacció entre un individu i una matèria primera.

El resultat, peces que irradien la màgia de la seva creació. Obres que esdevenen un clar exemple d’una artesania contemporània més conceptual que aposta per la qualitat, l’excel·lència, la creativitat i el disseny. Peces que fan present l’evolució dels oficis, les diferents combinacions de la matèria primera, així com l’experimentació en la reutilització i el reciclatge de materials.

De la tradició artesana a la innovació contemporània

RELARTS presenta, cara a cara, mitjançant un diàleg agosarat i suggeridor, l’artesania del passat i la creació contemporània. Tradició, història i immutabilitat enfront d’ innovació i canvi.

Les peces o instal·lacions que es mostren sintetitzen tant les variades tècniques, com els motius d’inspiració més freqüents en les produccions artesanes del nostre país al llarg de la història. Aquí, cada obra és irrepetible i ha nascut gràcies a la creació única d’un home o una dona d’ahir o d’avui. Tresors vivents, mostra d’un treball excepcional que permet conrear i preservar les arts i els oficis en el nostre país.

Us convidem a experimentar i descobrir l’especial sensació que suscita la contemplació de cadascuna de les peces. És a dir, a transcendir allò inert que els és inherent, la matèria primera (argila, plata, seda, coure, etc.), una transcendència que sols s’esdevé quan intervé el pensament de la mà de l’artesà. Només així prenem consciència del procés intel·lectual que hi ha implícit en l’obra acabada.

Conclusió

El diàleg directe, cara a cara, entre present i passat, necessàriament ha de reforçar un futur ple d’objectes meravellosos, de vegades útils, de vegades no, però sempre extraordinaris.

Per què dipositem, sense cap mena de recança, valors de qualitat, excel·lència, admiració, virtuosisme, etc. sobre la peça antiga i en canvi no ho fem sobre la contemporània? Aquesta frontera és la que us hem convidat a creuar: volem fer visible el que avui és l’artesania, la qual enfonsa les seves arrels en els valors de les obres, la saviesa dels oficis i les tècniques de fa milers d’anys, Igual com passa amb la música, en què les mateixes notes musicals, ordenades de diferent manera i confrontades en el temps, esdevenen una nova simfonia.

Federació d’Associacions d’Artesans d’Ofici de Catalunya i Judith Camps

Comissariat