El museu

Un recorregut pel Museu
Vista exterior del Museu
Volcans i terratrèmols del món
Sismògrafs
Maquetes i materials volcànics
Volcans de la Garrotxa
Ecosistemes de la Garrotxa
Estació meteorològica
Vista del Parc Nou a la Tardor

L’exposició permanent del Museu dels Volcans se centra en la presentació del medi físic de la Garrotxa incidint, d’una banda, en els fenòmens sísmics i vulcanològics i, de l’altra, en els principals ecosistemes de la comarca.

En el primer àmbit descobrim l’origen i el funcionament dels terratrèmols i volcans, l’activitat sísmica de la comarca i el vulcanisme de la Garrotxa a través de l’estudi dels seus principals volcans. Un audiovisual de vuit minuts de durada ens apropa a l’activitat sísmica i volcànica de la zona, simulant els forts terratrèmols que va patir Olot durant el segle XV, mentre que un programa interactiu ens permet descobrir, a través de pantalles tàctils, les principals característiques dels  volcans, les parts en què es divideixen, els diferents tipus d’erupcions, conceptes bàsics de vulcanologia o el vulcanisme de la Garrotxa.

La segona part del Museu ens apropa, a partir de diorames gràfics, als diferents ecosistemes de la Garrotxa: boscos de ribera, fagedes, rouredes, alzinars, prats, planúries,… habitats per una gran varietat d’espècies animals i vegetals. La suma dels diferents factors geològics, biogeogràfics i climàtics fa que la vegetació de la regió sigui d’una varietat extraordinària: s’hi troben més de 1.400  espècies de plantes superiors, i algunes tenen aquí l’única població mundial.

El  magnífic  Jardí Botànic de Vegetació Natural Olotina que rodeja l’edifici se’ns presenta com una sala més del Museu, ja que acull una vintena de varietats d’arbres i un centenar de plantes diferents, que configuren una comunitat vegetal rica i sorprenent. En destaca especialment la roureda de roure pènol, declarada Arbreda monumental per la Generalitat, on es poden veure exemplars de més de 250 anys i 25 metres d’alçada.

La visita del jardí botànic és lliure: un itinerari senyalitzat ens permet conèixer la roureda de roure pènol i una gran diversitat d’espècies arbòries, arbustives i herbàcies característiques de la comarca.
A banda del Jardí Botànic, completen el recinte del Parc Nou quatre altres espais:

• El jardí de plantes medicinals, amb una mostra de les plantes medicinals –tant silvestres com cultivades- emprades pels garrotxins al llarg de la història.
  • L’espai hortícola de Mas Turut, amb una vuitantena d’horts que es cedeixen a persones que vulguin conrear els seus propis aliments.
  • L’estació meteorològica, en funcionament des de l’any 1988, que forma part de les diferents xarxes oficials d’observadors meteorològics. Inclou baròmetre de mercuri, barotermohigrògraf, penell i anemòmetre amb indicadors, termòmetre de màxima i mínima, higròmetre, pluviòmetre i pluviògraf; el visitant pot veure els diferents aparells i llegir informació sobre com funcionen.
  • Així mateix, trobem al Parc Nou una àmplia àrea dedicada al lleure, formada per prats de gespa i arbres, una font i dos estanyets.