Això no és una pipa. Tipografies en art contemporani
Museu de la Garrotxa
Dissabte 26 de setembre

Dissabte, a les 18 h.

Més informació al 972 27 11 66.

Això no és una pipa. Tipografies en art contemporani

Activitat gratuïta.

Amb Enric Jardí, Domènec Moli, Jesús Galdón i Ricard Mas.

Activitat organitzada amb la col·laboració de la residència FaberLlull.

Enric Jardí és dissenyador gràfic, Domènec Moli és escriptor, impressor i crític d’art, Jesús Galdón és artista i Ricard Mas és historiador de l’art i comissari de l’exposició.

Amb l’art litogràfic i la multiplicació de la imatge, la lletra irromp en les arts visuals. En el cartell i les carpetes de litografies, els artistes inventen tipografies. Amb les avantguardes, el collage cubista s’apropia de la tipografia de diaris i etiquetes de productes comercials, ja engantxant-la en l’obra ja imitant-la. Els futuristes creen les Tavole parolibere, grans composicions de lletres que adquireixen entitat visual pròpia (una evolució dels cal·ligrames d’Apollinaire). Tres quadres surrealistes ens donen idea de la intrusió de la tipografia en la pintura com a subversió del llenguatge: René Magritte: La trahison des images (Céci n’est pas une pipe) (1928-1929), Dalí: Parfois je crache par plaisir sur le portrait de ma mère (1929), i Miró: Ceci est la couleur de mes rêves (1925). El pop art manlleva les tipografies dels productes comercials, i fins i tot hi ha artistes que fan de la tipografia un element fonamental de la seva iconografia, com Roy Lichtenstein, Robert Indiana i Ed Ruscha. A Catalunya, Joan Brossa i Jaume Plensa són dos artistes que empren la tipografia com a element fonamental de les seves obres. Gent com Alex Trochut (descendent d’una família de tipògrafs) basculen entre el disseny tipogràfic i l’art contemporani. D’altra banda, la irrupció del graffiti, o l’evolució dels títols de crèdit en el cinema, són dues aportacions fonamentals en el maridatge de tipografia i creativitat contemporània.