La gent pren els museus. Projectes participatius i socials
Fundació d'Estudis Superiors d'Olot
7 i 8 de maig

Dilluns 7 de maig de 9.30 a 14 h i de 16 a 18 h.

Dimarts 8 de maig de 9.30 a 14 h.

Inscripcions fins al 25 d’abril. Inscriu-te.

Més informació al telèfon 972 262 128

La gent pren els museus. Projectes participatius i socials

La relació entre els museus i la societat s’ha transformat en els darrers anys. Noves formes de relació i comunicació han aparegut per a donar resposta a les noves realitats de la societat d’avui. La participació s’ha convertit en un principi bàsic per a totes les administracions. A casa nostra, diversos àmbits educatius i instrumentals han aplicat la participació per a poder empoderar la ciutadania i ajudar-la a prendre decisions. Una societat més participativa és, en definitiva, una societat molt més rica. Paral·lelament, cada cop més els museus s’han fet seva la vessant social. Molts d’ells aposten per a millorar la qualitat de vida de les persones que integren el territori on estan ubicats. L’ús del patrimoni i la seva reflexió entorn les problemàtiques socials.

Què és la participació?

• És un procés d’aprenentatge
  • És un procés més aviat llarg, que va més enllà d’un moment puntual
  • No s’improvisa, s’ha de planificar
  • Es converteix en finalitat i instrument alhora

Què són els projectes socials?

• Actuacions que volen donar resposta a les necessitats, els reptes i els riscos de la població.
  • Propostes de millora de l’entorn humà.
  • Eines d’intervenció social que redueixen les desigualtats.

Entenent, doncs, la importància que els processos participatius i socials tenen per a la societat i la seva capacitat de millora de la qualitat de vida de les persones que la integren, els Museus d’Olot i la FES plantegen unes jornades enfocades a projectes de participació vinculats als museus i al patrimoni.

Objectius:

Aquestes jornades preveuen dotar d’eines als gestors i tècnics d’arreu del país perquè puguin treballar els seus projectes vinculant, des d’un principi, a la població.

Els objectius de les jornades són:

• Dotar els assistents d’instruments en matèria de participació
  • Mostrar metodologies econòmiques i amb grans resultats
  • Vincular la participació amb els museus i el patrimoni
  • Veure altres formes de treballar vinculades al patrimoni
  • Facilitar el networking entre els assistents

Dilluns 7 de maig de 2018

9.30 h – Benvinguda i presentació amb:

Josep Berga, regidor de cultura de la ciutat d’Olot

Jordi Calabuig, director de la Fundació d’Estudis Superiors d’Olot

Montserrat Mallol, directora dels Museus d’Olot

10.00 h – Audience engagement, participation and co-creation in museums – Workshop (taller en castellà)

Jasper Visser, consultor d’estratègies, gestor i innovador cultural, soci de VISSCH+STAM (Amsterdam)

14:00 h – Pausa dinar

16:00 h – Projectes socials i accions culturals. Els drets civils i els Museus d’Olot

Montserrat Mallol, directora dels Museus d’Olot

Eduard Bech, director del Museu de l’Empordà

17:00 h – Transformant l’escola, repensant el museu. El projecte Tàndem entre el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i l’escola Miquel Bleach de Barcelona

Esther Fuertes, tècnica del Departament d’Educació del MNAC i cap del Projecte Tàndem (MNAC)

18:00 h – Final de la primera jornada

Dimarts 8 de maig de 2018

09:30 h – Museïtzació de la memòria socialitzada – Workshop

Juanjo Pulido i Sabah Walid, coordinadors de la Comunidad SOPA i responsables d’Underground Arqueología,        Patrimonio&Gente  (Extermadura)

14:00 h – Final de la segona jornada

MÉS INFORMACIÓ I INSCRIPCIONS

972 262 128 – mfigueras@olot.cat

PREU

100 € – Matrícula ordinària.

75€ – Associació de Museòlegs de Catalunya, Associació de Gestors Culturals de Catalunya, Espais Escrits-Xarxa del Patrimoni Literari Català, autònoms, estudiants i persones a l’atur.

50€ – Xarxa de Museus d’Art de Catalunya.

Ho organitzen:

Museus d’Olot, Institut Municipal de Cultura d’Olot, Fundació d’Estudis Superiors d’Olot i  Xarxa de Museus d’Art de Catalunya.

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura i Diputació de Girona.