Icono+grafies. Imatges per llegir i textos per mirar

Dilluns tancat

Inauguració any 2019

Icono+grafies. Imatges per llegir i textos per mirar

Els objectes i les imatges adquireixen sentit quan l’ésser humà les “funcionalitza”, és a dir, quan els hi atorga un motiu de ser i els hi assigna un significat. A partir d’aquest preàmbul s’entén que les imatges “prenen vida” en la mesura en què l’individu es relaciona amb elles. Aquest projecte expositiu vol partir, precisament, d’una superació de la concepció de la imatge com a mer objecte de contemplació i d’anàlisi estrictament iconològic3. Perquè entendre la imatge com a objecte significa abordar-la des d’una perspectiva antropològica, en què l’ésser humà és definit com al productor d’imatges per excel·lència, tal i com senyalava Aby Warburg (1866-1929).

La iconografia és l’estudi de les imatges a partir dels textos en què es fonamenten. La seva pervivència, tant en la producció artística contemporània com en la capacitat del públic per reconèixer-ne els codis, és el moll d’aquesta exposició al Museu dels Sants d’Olot.

Partint del diàleg entre obres de diferents èpoques, però amb una especial atenció a l’art actual, la mostra és un intent de superació de la concepció de la imatge com a mer objecte de contemplació. Tot ressaltant la capacitat de les dones i els homes del present per copsar les narracions que suggereixen certes imatges, des dels santcrists fins a les emoticones, reflexionem sobre una imatge, l’artística, que, sigui cultual, mítica, llegendària, simbòlica, espectacular, comunicadora, popular o identitària, sempre és seductora. Imatges per llegir i textos per mirar, això és Icono+grafies: una invitació per descobrir tot un món de relacions, algunes sabudes o sospitades, d’altres insospitades o a l’espera de ser recordades.

Laura Cornejo i Pere Parramon, comissaris de l’exposició