Josep Berga i Boada. El despertar de les coses i dels adormits

Dilluns tancat

Inauguració: dissabte 8 de setembre de 2018, a les 18 h

Josep Berga i Boada. El despertar de les coses i dels adormits

L’exposició d’aquestes Festes del Tura té com a protagonista el polifacètic Josep Berga i Boada (1872-1923). Artista de tarannà compulsiu i contradictori, la seva producció és un fidel reflex del seu temps i del seu caràcter colèric. Admirador i detractor a parts iguals dels Vayreda (Joaquim, Marian i Francesc) i fidel seguidor de Miquel Blay, és en tot moment “artista”. Berga i Boada no defuig cap repte artístic i furga en totes les disciplines per tal de produir les seves obres més trencadores. Amarat de l’esperit bohemi dels artistes francesos del tombant de segle XX, esdevindrà un artista que arriba a considerar-se lliure.

Esdevindrà un artista que arriba a considerar-se lliure, que fa de la seva vida i del seu art, en la mesura del possible, el que li plau. Aquesta exposició vol apropar al públic l’obra i la vida de Berga i Boada, exemple de modernitat absoluta però sovint menystingut per la historiografia.

Un artista total, bohemi, modern i trencador.

El magma artístic en què es desenvolupa Josep Berga i Boada té tals dimensions que fa veritablement difícil establir quines han estat les seves influències definitives. Marcat profundament pel seu pare, que no va deixar d’admirar mai, i per la tradició pictòrica que aquest representa, hi reacciona, aparentment, de forma furibunda. De tarannà compulsiu i contradictori, la seva producció serà un fidel reflex del seu caràcter colèric. Admirador i detractor a parts iguals dels Vayreda (Joaquim, Marian i Francesc) i fidel seguidor de Miquel Blay, és en tot moment “artista”.

Home del seu temps, no defuig cap repte artístic, i furga en totes les disciplines possibles per tal de produir unes obres molt trencadores. S’amararà de l’esperit bohemi dels artistes francesos del tombant de segle: prostitució, alcohol, festes i més festes, nocturnitat, etc. Esdevindrà un artista que arriba a considerar-se lliure de viure la vida i l’art, en la mesura del possible, de la manera que li plau. Les prostitutes de ca la Neuca o de ca la Neus de Sant Feliu de Guíxols formaran part indissoluble de la seva vida i la seva obra, i esdevindran una part fonamental d’ell mateix: companyes, models, amigues.

Javi Palomo, comissari de l’exposició

Accessibilitat
  • Hi ha elements amb lletra ampliada o ajuda òptica.
  • L’exposició disposa d’un dossier amb lectura fàcil. Descarrega-te’l!
  • Espai accessible de forma autònoma.
  • Els gossos d’assistència hi són benvinguts.
  • Totes les activitats comptaran amb interpretació a la llengua de signes.

Ho organitza:

Museu de la Garrotxa – Institut de Cultura d’Olot

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Producció:

Museu de la Garrotxa – Institut de Cultura d’Olot

Direcció:

Montserrat Mallol Soler

Comissariat:

Xavier Palomo Ferrer

Conservador Museus:

Xevi Roura Pla

Restauració:

Eulàlia Soler Puig

Fotografies i fons documentals

Arxiu Comarcal de la Garrotxa (ACGAX)

Arxiu Família Vayreda. Fons Martí Casadevall

Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols

Arxiu Santiago Plana

Disseny gràfic:

Enserio

Vídeo:

Nor-b

Educació:

Serveis Pedagògics dels Museus d’Olot

Becom. Disseny d’espais efímers

Assessorament lingüístic:

SC d’Olot – la Garrotxa. Consorci per a la Normalització Lingüística

Transport d’obres d’art

Corcoy Transports

El Museu de la Garrotxa vol expressar el seu agraïment a tots els museus, entitats i col·leccionistes que han accedit generosament a prestar els seus documents i obres.

Col·lecció Plana Aguilar

Col·lecció Plana Artigas

Col·lecció Família Vayreda

Col·lecció Mas Carreras

Col·lecció David López

Col·lecció Valenzuela Macías

Museu d’Art de Girona

Museu de Valls

Taller de l’Art Cristià

Inés Vila i Forment

Així mateix agraïm la col·laboració dels hereus i descendents de Josep Berga i Boada i també de totes les persones que han preferit restar en l’anonimat.