Josep Traité. La figura de l’artista
Sala Oberta del Museu de La Garrotxa
Del 12 d'abril al 29 de juny de 2014

Horari Sala Oberta: feiners de 10 a 13 h i de 17 a 20 h.
Dissabtes, diumenges i festius d’11 a 14 h i de 17 a 20 h
Dilluns tancat
Entrada gratuïta

Inauguració i visita guiada a càrrec del mateix artista i de Domènec Moli, el dissabte 12 d’abril a les 11 h

Josep Traité. La figura de l'artista

Josep Traité és un dels escultors de figures de pessebre més reconeguts en el nostre país.
La seva escultura amb la gent de pagès i les escenes populars com a protagonistes, són presents a museus i col·leccions d’arreu de Catalunya i de l’estat Espanyol.
L’exposició que es presenta vol fer un repàs a la trajectòria artística de més de cinquanta anys mostrant dibuixos, aquarel·les, diorames i figures de pessebre impregnats tots ells, per l’estil característic de l’artista, ple de moviment i dinamisme.

La vocació de Josep Traité té molt a veure amb el seu pare, Manuel Traité i Figueres, escultor de l’Art Cristià, taller en el que, Josep, des de ben petit, s’inicia en el modelatge del fang.
L’any 1945 entra a estudiar a l’Escola de Belles Arts d’Olot, on té de professors a Lluís Carbonell, Pere Gussinyé, Vicenç Solé Jorba, Bartomeu Mas-Collellmir i Martí Casadevall.
D’ells aprèn uns coneixements tècnics que ha anat ampliant pel seu compte al llarg de la seva vida.

A partir de l’any 1955 comença a realitzar pessebres artístics, afició que mantindrà tota la vida.
A la tornada del servei militar, l’any 1959 va començar a treballar fent models de Sants per a diversos tallers d’Olot. Al cap de poc temps ja va entra a treballar al Taller de l’Art Cristià. En aquests primers anys d’escultor trobem figures amb un caire més expressionista, amb grans mans i peus; inspirades en l’obra de l’escultor Miquel Àngel, artista pel qual sent gran admiració.

Traité desenvolupa tota la seva carrera professional al taller de l’Art Cristià, on, a més a més d’escultor, també és el gerent. Paral·lelament, desenvolupa la seva carrera artística centrada en l’aquarel·la i l’escultura de petit format. Guanya tres anys seguits el Concurs Nacional de Pessebres de Valladolid i una vegada el Concurs Internacional de Figures de la mateixa ciutat. Burgos, Bilbao o València són també altres ciutat on exposa sovint.
L’any 1974 treballa de professor de dibuix a l’Escola de Belles Arts d’Olot, disciplina que com a bon escultor domina a la perfecció.
Els mercats i en especial el Rengle d’Olot sempre han estat font d’inspiració per als personatges que ha plasmat en dibuix o en fang. Però és com a  escultor de figures de pessebre queTraité rep els màxims reconeixements del món pessebrista.
La seva obra està dispersa per museus i col·leccions d’arreu de Catalunya i de l’estat Espanyol.
El moviment de les figures és un dels aspectes més característics de la seva obra així com la inspiració en la gent del camp o del mercat.
Cal destacar l’encàrrec per part de la UNESCO de dos diorames per al Museu de la Nativitat de la ciutat de Betlem (Israel), així com l’encàrrec de modelar un Naixement pel Sant Pare Joan Pau II.
Durant molts anys participa amb l’Associació Pessebrista d’Olot en l’organització de la Mostra de Pessebres d’Olot.

I en una vessant més popular, Josep Traité , a partir d’una idea original de Rafael Ribas, va donar forma al Gat de Sant Miquel, element de la faràndula olotina que es va presentar l’any 1984 en una cercavila des de l’Art Cristià, fins al capdavall del barri de Sant Miquel.

Josep Traité conserva molt poca obra en propietat. La major part està en mans de col·leccionistes particulars, entitats i museus. Cal destacar les més de cent figures sobre escenes de la vida a pagès que es poden veure a la Sala Traité del Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí. El Museu d’Història de la Ciutat de Girona té un diorama monumental representant un episodi bèl·lic del setge que pateix la ciutat durant la Guerra del Francès. Darrerament, la Fundación Díaz-Caballero ha adquirit diversos diorames i figures per al futur Museo de Almazaras y Belenes de Mollina, a Màlaga.

El Museu de la Garrotxa té en els seus fons una figura i una aquarel·la de l’artista.

ACTIVITATS

Dissabte 17 de maig, a les 12 h. Visita guiada a càrrec de l’artista i de Domènec Moli amb motiu del Dia Internacional dels Museus. Visita amb traducció al llenguatge de signes.