‘La Càrrega’ o la violència de l’Estat contra el poble
Sala Oberta
Del 23 de març al 18 d'agost

Feiners de 10 a 13 h i de 17 a 20 h
Dissabtes, diumenges i festius d’11 a 14 h i de 17 a 20 h
Dilluns tancat

Inauguració: dissabte 23 de març, a les 12.30 h

'La Càrrega' o la violència de l'Estat contra el poble

El 17 de desembre de 1919 es va concedir per Reial Ordre la cessió en dipòsit del quadre La Càrrega, del pintor Ramon Casas, al llavors anomenat ‘Museu Biblioteca d’Olot’. Miquel Blay va influir en el trasllat a Olot del quadre, que fins llavors estava guardat als magatzems del Museo Nacional de Arte Moderno.

L’exposició explica el quadre, el fragmenta temàticament i en desvela aquelles històries i informacions que no es veuen, com anècdotes i fets relacionats amb l’obra. El visitant descobrirà qui és l’home caigut, analitzarà la figura de la Guàrdia Civil a cavall i descobrirà el context de les revolucions obreres de 1902, unes revolucions que reflecteix el quadre.

Des de la Revolució Industrial, els estats han utilitzat les càrregues com a recurs repressor contra el poble. Arreu del món, unitats militars i policials especialitzades reprimeixen els ciutadans. Carregar serveix per demostrar que, quan els governants volen, els carrers es buiden. Els artistes de tots els temps han utilitzat l’art per denunciar les càrregues policials.

Els visitants de l’exposició comprovaran com dibuixants i fotògrafs han capturat les càrregues policials amb intenció informativa, i artistes diversos n’han fet tema de les seves obres, de vegades amb voluntat crítica. De càrregues se’n veuen als informatius televisius i, gràcies als mòbils, les imatges circulen per internet, com a denúncia de l’acció policial. La càrrega ja és part de la quotidianitat democràtica i no se’n debat l’ús, sinó la mesura.

Els comissaris de l'exposició

Enric Calpena. Periodista i professor a la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona, amb una llarga experiència com a productor, presentador, director, guionista i realitzador de projectes periodístics de divulgació històrica.

Joan Carreras. Periodista, guionista i escriptor, professor de periodisme digital a la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona, amb una llarga experiència en el món audiovisual i de les narratives digitals.

Els dos comissaris realitzen un extens treball de documentació i recerca referent a la violència de l’estat contra el poble i les càrregues policials, la seva història (visió diacrònica), el seu abast mundial (visió sincrònica) i el ressò que els periodistes i els artistes han fet al llarg de la història d’aquest procediment amb formats diversos (dibuix, pintura, fotografia, art digital, art al carrer, humor gràfic).

Accessibilitat
  • Hi ha elements amb lletra ampliada o ajuda òptica.
  • Espai accessible de forma autònoma.
  • Els gossos d’assistència hi són benvinguts.
  • Totes les activitats comptaran amb interpretació a la llengua de signes.